W 1958 r. Karol Wojtyła został mianowany
biskupem pomocniczym Krakowa i biskupem tytularnym Umbrii. Przyjął
wówczas, zgodnie z obyczajem, jako hasło przewodnie swej posługi słowa Totustuus (łac.
„Cały Twój”); kierował je do Matki Chrystusa. Konsekracji biskupiej ks.
Karola Wojtyły dokonał 28 września 1958 r. w katedrze na Wawelu
metropolita krakowski i lwowski, arcybiskup Eugeniusz Baziak.
Współkonsekratorami byli biskup Franciszek Jop i biskup Bolesław
Kominek. W tym okresie powstały najgłośniejsze prace biskupa Wojtyły,
które przyniosły mu sławę wśród teologów: „Miłość i odpowiedzialność”
(1960) oraz „Osoba i czyn” (1969). W 1962 r. został krajowym
duszpasterzem środowisk twórczych i inteligencji. Na okres biskupstwa
Karola przypadły także obrady Soboru Watykańskiego II, w których
aktywnie uczestniczył.
30 grudnia 1963 r. Karol Wojtyła został
mianowany arcybiskupem metropolitą krakowskim. Podczas konsystorza 26
czerwca 1967 r. został nominowany kardynałem. 29 czerwca 1967 r.
otrzymał w kaplicy Sykstyńskiej od papieża Pawła VI czerwony biret, a
jego kościołem tytularnym stał się kościół św. Cezarego Męczennika na
Palatynie.
Jako pasterz diecezji starał się ogarniać swą posługą wszystkich potrzebujących. Wizytował parafie, odwiedzał klasztory. W 1965 r. otworzył proces beatyfikacyjny siostry Faustyny Kowalskiej. Utrzymywał dobry i ścisły kontakt z inteligencją krakowską, zwłaszcza ze środowiskiem naukowym i artystycznym. Zyskał dojrzałość jako myśliciel, sięgając nie tylko do rozległej tradycji filozoficznej, lecz także do Biblii i do mistyki (zawsze był mu bliski święty Jan od Krzyża) i budując harmonijnie koncepcję z pogranicza filozofii oraz teologii: człowieka jako integralnej osoby. Stał się znanym poza Polską autorytetem. Był obok Prymasa Polski kard. Stefana Wyszyńskiego najważniejszą postacią Episkopatu Polski. Z, nazwanym tak przez siebie, „Prymasem Tysiąclecia” ściśle współpracował, okazując szacunek dla jego doświadczenia i mądrości.
Jako pasterz diecezji starał się ogarniać swą posługą wszystkich potrzebujących. Wizytował parafie, odwiedzał klasztory. W 1965 r. otworzył proces beatyfikacyjny siostry Faustyny Kowalskiej. Utrzymywał dobry i ścisły kontakt z inteligencją krakowską, zwłaszcza ze środowiskiem naukowym i artystycznym. Zyskał dojrzałość jako myśliciel, sięgając nie tylko do rozległej tradycji filozoficznej, lecz także do Biblii i do mistyki (zawsze był mu bliski święty Jan od Krzyża) i budując harmonijnie koncepcję z pogranicza filozofii oraz teologii: człowieka jako integralnej osoby. Stał się znanym poza Polską autorytetem. Był obok Prymasa Polski kard. Stefana Wyszyńskiego najważniejszą postacią Episkopatu Polski. Z, nazwanym tak przez siebie, „Prymasem Tysiąclecia” ściśle współpracował, okazując szacunek dla jego doświadczenia i mądrości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz