Niedziela Palmowa rozpoczyna Wielki Tydzień, w czasie którego Kościół
sprawuje zbawcze misteria dokonane przez Chrystusa, począwszy od Jego
mesjańskiego wjazdu do świętego miasta Jeruzalem. Niedziela ta łączy
zapowiedź tryumfu Chrystusa z opisem Jego Męki. Stanowią one dwa aspekty
misterium paschalnego. W obecnej liturgii Niedzieli Palmowej akcent
położony jest nie na błogosławieństwo palm, lecz na procesję na cześć
Chrystusa Króla triumfalnie wjeżdżającego do Jeruzalem, dlatego kolor
szat nie jest fioletowy jak dawniej, lecz czerwony, purpurowy,
królewski. Godność królewską Chrystusa podkreślają antyfony i pieśni
śpiewane w czasie błogosławieństwa palm i podczas procesji. Zalecana
jest tylko jedna procesja poprzedzająca główną Mszę św. Jeśli nie ma
procesji, stosuje się uroczyste lub zwykłe wejście ze śpiewem antyfony
lub pieśni o wjeździe Chrystusa do Jerozolimy. Tam, gdzie nie można
celebrować Mszy św., sprasowuje się liturgię słowa Bożego o mesjańskim
wjeździe i o Męce Pańskiej.
Główną Mszę św. poprzedza błogosławieństwo palm i procesja lub tylko
uroczyste wejście, które może mieć miejsce także przed innymi Mszami
z licznym udziałem ludu. Wierni z gałązkami palm (oliwek) gromadzą się
poza kościołem (lub w innym mniejszym kościele). Śpiewa się antyfonę Hosanna Synowi Dawidowemu, po czym kapłan błogosławi palmy prosząc Boga, aby je uświęcił i sprawił, abyśmy idąc z radością za Chrystusem Królem mogli przez Niego dojść do wiecznego Jeruzalem. Druga modlitwa podkreśla, że trzymając w rękach palmy czcimy zwycięstwo Chrystusa. Zawiera następnie prośbę o pomnożenie wiary i takie zjednoczenie z Chrystusem, abyśmy przynosili owoce dobrych uczynków.
Po odczytaniu Ewangelii o wjeździe Chrystusa do Jerozolimy (rok A – Mt
21,1-11; rok B – Mk 11,1-10 lub J 12,12-16; rok C – Łk 19,28-40)
i krótkiej homilii odbywa się procesja do kościoła, w którym będzie
sprawowana Msza św. W czasie procesji śpiewa się antyfonę: Dzieci żydowskie i Psalm 24 lub Błogosławiony, który idzie w imię Pańskie i Psalm 47. Po wejściu do kościoła śpiewa się hymn do Chrystusa Króla Chwała i cześć, o Królu Chryste. Opuszcza się obrzędy wstępne i liturgię mszalną rozpoczyna się od kolekty.
Wjazd Jezusa do Świętego Miasta na osiołku jest wypełnieniem proroctwa Zacharisza: Nie bój się, Córo Syjonu! Oto Król twój przybywa, siedząc na oślęciu
(Za 9,9). W ten sposób prorok zapowiedział, że Mesjasz będzie królem
ubogich i dla ubogich, co następnie potwierdzi sam w kazaniu na górze: Błogosławieni ubodzy… Będzie On także królem pokoju, a Jego królestwo rozciągnie się na całą ziemię.
Modlitwy mszalne. Kolekta wspomina o całej tajemnicy
paschalnej Chrystusa, tj. Jego uniżeniu i chwale i przez to wprowadza do
obchodów Paschy. Chrystusowe uniżenie wspominane jest w jego dwóch
fazach: Wcielenie ze wszystkimi jego konsekwencjami oraz Męka i śmierć.
Całe przejście Pana przez życie ziemskie w Jego człowieczeństwie jest pokorne,
ale prowadzi do chwały. Taka droga wymaga cierpliwości, gdyż związana
jest z cierpieniem. Kto chce naśladować Chrystusa, musi iść tą drogą.
Dlatego w kolekcie prosimy najpierw o zrozumienie nauki płynącej z Męki
Chrystusa, aby osiągnąć uczestnictwo w Jego zmartwychwstaniu. Modlitwa nad darami
koncentruje się na temacie pojednania z Bogiem i przebłagania Go
w ofierze Chrystusa. Dzięki Jego męce zbliżamy się do przejednanego
Boga. Zbawienie jest darem Boga i łaską, a nie wynikiem wysiłku czy
owocem zasług człowieka. Można je otrzymać jedynie dzięki ofierze
Chrystusa, która jest źródłem Bożego miłosierdzia. Modlitwa po Komunii
zbiera elementy należące do obydwu aspektów Paschy i wiąże je z ucztą
eucharystyczną w prośbie o jej owoce. Prośba dotyczy zarówno owoców Męki
Pańskiej, a więc nadziei osiągnięcia tego, co obiecuje wiara
w Ukrzyżowanego, jak i skutków Zmartwychwstania, czyli pełni życia
w Bogu. Eschatologiczny aspekt Eucharystii jako zadatku i rękojmi życia
wiecznego oraz zmartwychwstania, wiąże się tu ściśle z Męką
i Zmartwychwstaniem Chrystusa, ukazanym jako dzieło Boga i Jego dar dla
ludzi.
Liturgia słowa. W Niedzielę Palmową czyta się lub śpiewa opis Męki Pańskiej (pasję od łac. passio)
według synoptyków: rok A – Mt 26,14 – 27,66; rok B – Mk 14,1 – 15,47:
rok C – Łk 22,14 – 23,56. Zaleca się, aby jeśli to możliwe, wykonywanie
pasji podzielić między kilka osób i chór. Poszczególne części można
powierzyć także odpowiednio przygotowanym lektorom.
Pasja według św. Mateusza podkreśla, bardziej niż inne, że całe życie Jezusa jest wypełnieniem Pism: Lecz stało się to wszystko, żeby się wypełniły Pisma proroków
(26,56). W opisie Męki Jezusa Mateusz nawiązuje wielokrotnie do Psalmu
22 (por. 27,35.39.43.46) i przez to słowa pochodzące z tego psalmu,
wypowiedziane przez Jezusa na krzyżu są bardziej zrozumiałe. Mateusz
zwraca uwagę na to, że Chrystus jest nowym Mojżeszem zawierającym nowe
i wieczne przymierze z nowym Izraelem, którym jest Kościół. W opisie
Męki wspomina także o zniszczeniu świątyni – wyobrażenie Starego
Przymierza (por. 26,61; 27,40).
Św. Marek w opisie Męki Pańskiej szczególnie podkreśla, że cierpienie
i krzyż nie były w życiu Chrystusa nieszczęściem, ale realizacją Bożego
planu, który On świadomie i dobrowolnie zaakceptował. Jezus nie
występuje jako ofiara, ale jako Ten, który dobrowolnie oddaje się Ojcu
i dlatego bezpośrednio po swojej śmierci otrzymuje pierwszy akt kultu od
pogańskiego setnika: Prawdziwie, ten człowiek był Synem Bożym! (15,39).
W pasji według św. Łukasza Jezus zostaje przedstawiony jako Zbawiciel wszystkich. Zawiera ona Jego modlitwę za swoich oprawców: Ojcze przebacz im, bo nie wiedzą, co czynią (23,34) i opis nawrócenia złoczyńcy ukrzyżowanego razem z Jezusem: Jezu, wspomnij na mnie, gdy przyjdziesz do swego królestwa. Jezus mu odpowiedział: Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju (23,42-43). Św. Łukasz ukazał Mękę Jezusa jako manifestację najwyższej miłości Boga do grzesznych ludzi.
Z opisem Męki Pańskiej doskonale harmonizują poprzedzające ją
czytania: ze ST (Iz 50,4-7) o posłuszeństwie cierpiącego Sługi Bożego,
który poddał grzbiet swój bijącym i nie zasłonił swej twarzy przed zniewagami i opluciem. Psalm responsoryjny (Ps 22) ma ścisły związek z poprzednim czytaniem. Jego słowami modlił się Jezus na krzyżu: Boże mój, Boże mój, czemuś mnie opuścił? Liturgia
dwu pierwszych niedziel Wielkiego Postu ukazuje, jaki jest cel
ludzkiego życia, a tym samym, gdzie człowiek znajduje swoją pełnię: nie
w służbie szatanowi, nie w realizacji siebie przez sprzyjanie
pożądliwościom oczu, ciała i pychę, ale poprzez poddanie się wymaganiom
woli Bożej, które są trudne, lecz ostatecznie prowadzą od przykazań do
wolności Ducha Świętego do stworzenia nowego człowieka w Chrystusie. Fragment Listu do Filipian (2,6-11) mówi o uniżeniu Chrystusa, który ogołocił i uniżył samego siebie, aż do śmierci krzyżowej. Dlatego Bóg wywyższył Go nad wszystko i uczynił Go Panem ku chwale Boga Ojca.
Ks. Czesław Krakowiak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz